ZASADY KORZYSTANIA Z NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, NIEODPŁARNEGO PORADNICTWA OBYWTELSKIEGO ORAZ NIEODPŁATNEJ MEDIACJI
A. Pomoc realizowana w ramach Fundacji Inter Vivos:
Fundacja Inter Vivos z siedzibą w Warszawie udziela nieodpłatnych porad prawnych i obywatelskich wszystkim zainteresowanym, bez względu m.in. na kryterium dochodowe. W ramach własnego ośrodka mediacyjnego Fundacja Inter Vivos prowadzi postępowania mediacyjne. W celu skorzystania z pomocy prawników, doradców obywatelskich i mediatorów współpracujących z Fundacją należy wysłać wiadomość mailową (biuro@fundacjaiv.pl) lub zadzwonić na nasz numer (578-132-349).
B. Pomoc realizowana w oparciu o ustawę o nieodpłatnej pomocy prawnej - punkty NPP/NPO:
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1. poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej "osobą uprawnioną", o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub
2. wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3. sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
4. nieodpłatną mediację, lub
5. sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Dziedziny prawa, których dotyczy nieodpłatna pomoc prawna:
1. prawo rodzinne
2. prawo pracy
3. sprawy z zakresu rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej
4. prawo cywilne
5. prawo ubezpieczeń społecznych
6. prawo administracyjne
7. prawo podatkowe
8. prawo karne
9. inne
Kategorie spraw z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej: '1. lokal mieszkalny
2. przestępstwa i wykroczenia
3. rodzina
4. dziedziczenie
5. opieka i kształcenie
6. własność rzeczy ruchomych i nieruchomych
7. świadczenia i zasiłki
8. zadłużenia
9. roszczenia i zobowiązania finansowe
10. zatrudnienie
11. zdrowie
12. urzędy i sądy
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
Zapisy wizyt prowadzi Starostwo Powiatowe właściwe z uwagi na lokalizację punktu NPP lub NPO. W trakcie umawiania się na wizytę warto upewnić się, iż prawnik/doradca obsługujący dany punkt jest specjalistą z zakresu tej części prawa, której dotyczy nasz problem. Z kolei udając się do punktu pożądanym i przydatnym jest zabranie ze sobą wszystkich dokumentów, które dotyczą naszego problemu.
Po skorzystaniu z porady warto pozostawić swoją opinię. W tym celu należy wypełnić Części B karty poprzez udzielenie odpowiedzi na wskazane tam pytania. Wypełniona kartę pozostawiamy następnie w urnie przygotowanej przez Powiat. Urna znajduje się w każdym punkcie NPP/NPO. Ankieta ma charakter anonimowy, a osoba udzielająca pomocy nie ma dostępu do zawartości urny. Zachęcamy również do składania opinii poprzez wypełnienie ankiet przygotowanych przez Fundację Inter Vivos. Ankiety są dostępne w tym
T: 578-132-349
Fundacja Inter Vivos